Gereksiz hasta bezi kullanımı toplum sağlığı ve çevre için riskliTuvalete gidemeyecek durumdaki hasta ve bakım verenleri için büyük bir kolaylık sağlayan hasta bezleri, gereksiz yere kullanıldığında tehlike saçıyor. Kendi kendine veya yardımla tuvalete gidebilecek durumda olan hastalar veya aslında tedavisi olan idrar kaçırma problemi yaşayan özellikle kadınların, günlük hayattaki konforu için hasta bezi kullanımını tercih etmesi, hem kendi sağlığı hem de atıkların yarattığı enfeksiyonlar açısından toplum sağlığını tehlikeye atıyor. Üroloji Uzmanı Prof. Dr. Ahmet Tunç Özdemir, yapılan çalışmalara göre her 3 hastadan 2’sinin, gereksiz yere hasta bezi kullandığını, bunların da yüzde 80’inin enfeksiyon tehlikesini bilmesine rağmen bez kullanmaya devam etmeyi tercih ettiğini kaydetti.
Gereksiz hasta bezi kullanımı toplum sağlığı ve çevre için riskliTuvalete gidemeyecek durumdaki hasta ve bakım verenleri için büyük bir kolaylık sağlayan hasta bezleri, gereksiz yere kullanıldığında tehlike saçıyor. Kendi kendine veya yardımla tuvalete gidebilecek durumda olan hastalar veya aslında tedavisi olan idrar kaçırma problemi yaşayan özellikle kadınların, günlük hayattaki konforu için hasta bezi kullanımını tercih etmesi, hem kendi sağlığı hem de atıkların yarattığı enfeksiyonlar açısından toplum sağlığını tehlikeye atıyor. Üroloji Uzmanı Prof. Dr. Ahmet Tunç Özdemir, yapılan çalışmalara göre her 3 hastadan 2’sinin, gereksiz yere hasta bezi kullandığını, bunların da yüzde 80’inin enfeksiyon tehlikesini bilmesine rağmen bez kullanmaya devam etmeyi tercih ettiğini kaydetti.
Dijital acil uygulaması ile 10 hastadan 7'sinin gereksiz yere acillere gelmesi önlendiKanada British Columbia Üniversitesi’nde Kovid pandemisi döneminde başlatılan dijital acil servis uygulaması “HEiDi" ile 10 hastadan 7’sinin gereksiz yere acillere gelmesinin önüne geçildi. Ülkede 811 Acil hattını arayan hastalar, öncelikle telefonda değerlendirmeye alınıyor, teletıp sistemleriyle hastanın tansiyon nabız, şeker seviyesi, ateş, kalp hızı gibi parametrelerinin yanı sıra, gerekirse daha önceden yapılmış tahlilleri de değerlendiriliyor ve hastanın gerçekten acile gelip gelmemesi gerektiği belirleniyor. Projeyi geliştiren British Columbia Üniversitesi Tıp Fakültesi Acil Tıp Medikal Direktörü Prof. Dr. Kendall Ho, “Türkiye'de e-Nabız sistemine sahip olmanız, zaten elektronik sağlık kayıtlarınızın olması, çok büyük bir avantaj. Böylece uzmanın hastaya tam zamanında bilgi sunabilmesi çok daha kolay. Biz Kanada’da ilk başladığımızda, böyle bir elektronik sisteme sahip değildik. Tüm sistemi baştan inşa ederek başladık. e-Nabız sayesinde, bu sistem Türkiye’de çok daha rahat hayata geçirilebilir" dedi.
Çağrıların yüzde 82'si gereksiz; telefonu test eden de 112'yi arıyorVan'ın Edremit ilçesinde, 112 Acil Komuta Kontrol Merkezi'ne, 3 yılda 5 milyon 130 bin çağrı geldi. Bu çağrıların yüzde 17,17'si vakaya dönüştü, yüzde 82,83'ü gereksiz çağrılardan oluştu. Çağrıların çoğunun SIM kartı olmayan telefonlardan geldiği, telefoncuların test için 112'yi aradığı kaydedildi. Görevliler, kış mevsiminde de aynı sorunla karşılaşmamak için telefon tamircilerine ve satıcılarına bilgilendirici broşürler dağıttı.