Geri Dön
PolitikaTBMM'de Google'dan 'dijital telif' sunumu

TBMM'de Google'dan 'dijital telif' sunumu

TBMM Dijital Mecralar Komisyonu'nda Google yetkilileri 'dijital telif' konusunda sunum yaptı. Komisyon Başkanı Hüseyin Yayman, "Bizim öncelikli konuşmamız gereken haberin Avrupa normlarında olduğu gibi bir telif sayılmasıdır. İkincisi, bununla ilgili Google'la ve diğer arama motorlarıyla muhakkak bu anlamda bir anlaşmaya, bir görüş birliğine varılmasını ve muhakkak bu konuda gerçekten emeğin karşılığını bulmasını önemsiyoruz" dedi.

TBMM'de Google'dan 'dijital telif' sunumu

TBMM Dijital Mecralar Komisyonu, 'dijital telif' başlığında Google temsilcilerini dinlemek üzere AK Parti Hatay Milletvekili Hüseyin Yayman başkanlığında toplandı. Komisyon Başkanı Yayman, toplantının Türkiye için tarihi bir öneme sahip olduğunu, dijital dünyada özellikle medya sektörünün, basın - yayın kuruluşlarının üzerinde çok ısrarla durdukları dijital telif meselesini ele alacaklarını söyledi. Yayman, daha önce tarafları dinlemek suretiyle konunun genel bir çerçevesini çizmeye çalıştıklarını vurgulayarak, "Bugün de bu networkün, bu yönetişim masasının önemli paydaşlarından ve taraflarından bir tanesi Google’ı ilk defa bu düzeyde, Türkiye’de dinlemiş olacağız. Dijital telif konusu hepimizin çok önemsediği ve Türkiye’de basın - yayın sektörünün, basın emekçilerinin emek istismarının, emek hırsızlığının önüne geçilmesi ve gerçekten gerçek anlamda bir basın - yayın faaliyetinin gerçekleşmesi için atılması gereken adımlar noktasındaki taleplerinden bir tanesidir" ifadelerini kullandı.

Yayman, dijital telif ile ilgili tartışmalara değinerek, "Bir tarafta bir emek vererek üretilen bir içerik; bu bir haber olabilir, bu bir değer olabilir, bu bir eser olabilir. Genel anlamda, bu içerik konusunda, bu içeriğin izinsiz bir biçimde alınması, kullanılması ve bu anlamda kurumsal yapıların içeriği üretmesine, haberi çoğaltmasına, haberi 5N1K kuralıyla üretmesine rağmen diğer taraftan bu haberin bir anda alınması, yaygınlaştırılması ve bu anlamda kurumsal olarak yapıların, şirketlerin, kurumların reklam geliri başta olmak üzere gelirlerinin azalması çok ciddi bir problem alanı oluşturmaktadır. Bizim öncelikli konuşmamız gereken, tartışmamız gereken konulardan bir tanesi haberin Avrupa normlarında olduğu gibi bir telif sayılmasıdır. İkincisi, bununla ilgili Google'la ve diğer arama motorlarıyla muhakkak bu anlamda bir anlaşmaya, bir görüş birliğine varılmasını ve muhakkak bu konuda gerçekten emeğin karşılığını bulmasını önemsiyoruz" diye konuştu.

'ASLA KABUL EDEMEYECEĞİMİZ UYGULAMALARDIR'

Yapay zekanın siyasete, ticarete, eğitim ve kişisel hayata etkilerini konuşmak yerine dijital mecralarda paylaşılan görüntüleri konuşmak zorunda kaldıklarını vurgulayan Yayman, "Bunu kabul etmek mümkün değildir. Bu, bırakın yerli ve milli değerleri, evrensel normlarla bile asla bağdaşmayan ve dünyanın her yerinde cinsel tacize girecek olan birtakım içeriklerin olması maalesef gündemdedir. Bahsettiğim mecra TikTok mecrasıdır ve biz TBMM'de tüm dijital mecraları dinledik, TikTok’u da dinledik; fakat TikTok ismi skandallarla anılmaya devam etmektedir. TikTok kullanıcısı bir kadının, sosyal medya hesabından yayınladığı bir video tüm Türkiye'yi ayağa kaldırmıştır. Sırf etkileşim almak uğruna, sırf dikkat çekmek uğruna, sırf bir farkındalık yaratmak uğruna 5 yaşındaki erkek kuzenine burada anlatamayacağım şekilde bir davranış içerisine girmesi, bunlar, asla kabul edemeyeceğimiz uygulamalardır. Bu, toplumumuzda bir infial uyandırmıştır. Ayrıca bu paylaşımdan sonra o kadının yaptığı savunma skandala yeni bir boyut eklemiştir. Aile ise videonun eski olduğunu dile getirmiştir" dedi.

'TÜRKİYE'DE 400 BİNDEN FAZLA İÇERİK TELİF NEDENİYLE KALDIRILDI'

Komisyonda Google yetkilileri sunum yaptı. Dijital telife ilişkin söz alan Google Hükümetle İlişkiler ve Kamu Politikası Müdürü Duygu Yücesoy, habercilik ekosisteminin ihtiyaçlarını karşılamak için konuyla ilgili tüm paydaşlarla masaya oturmaya hazır olduklarını kaydederek, "Burada, aslında, 'dijital telif' kavramına çok daha geniş perspektifte bakarsak, öncelikle tüm haberci eko sistemimizin, daha doğrusu çok büyük çoğunluğunun çok önemli bir varlık gösterdiği YouTube platformunda hem yurt dışındaki izleyicilerine hem yurt içindeki topluluklara ulaşmalarını sağlayan bu platformda telif haklarının korunmasına özel topluluk kurallarımız var. Aslında bizim böyle bir sözleşmemiz, 'Topluluk Kuralları' ismiyle zaten var. Bunun içerisinde telif hakları koruması da var ve telif hakkının ihlal edildiğini düşünen hak sahiplerinin doldurabileceği özgülenmiş formlar var. Bunları doldurmaları ve iletmeleri halinde, ilgili ekiplerimiz tarafından yapılan incelemeler neticesinde bir telif hakkı ihlali olduğuna kanaat getirilmesi halinde de bu içeriklerin kaldırılmasına yönelik bir mekanizmamız var. Aynı konu aslında arama için de geçerli. Telif haklarını ihlal ettiği düşünülen sonuçlar da endekslenmeden çıkartılıyor. Türkiye'de 400 binden fazla içerik ihlal edici bulunan telif hakları açısından zaten listelerden indirildi" değerlendirmesinde bulundu.

'ORTAK TEMELLİ BİR YAKLAŞIMLA İHTİYAÇLARI KARŞILAMAK İSTİYORUZ'

Google Hükümetle İlişkiler ve Kamu Politikası Birim Başkanı Tolga Sobacı ise "Biz, Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin gerekli gördüğü tüm alanlarda bağlayıcı yasal düzenlemeler yapma yetkisini Google olarak tanıyor ve saygı duyuyoruz. Türkiye dahil faaliyet gösterdiğimiz tüm ülkelerde yasalara ve bağlayıcı kurallara uymakta azami gayret gösteriyoruz. Bu bağlamda, haber içerik üreticileri ve yayıncılarla görüşmelerimizi sürdürmek istiyoruz, haber alanında ortak temelli bir yaklaşımla ihtiyaçları anlamak istiyoruz ve kapsamlı çözümler sunmak için de hazır olduğumuzu ifade etmek istiyoruz" dedi.