Bakan Tunç: Ana hedefimiz kuÅŸatıcı bir anayasa yapmak
Adalet Bakanı Yılmaz Tunç, Cumhuriyet'in 100. Yılında Türk Medeni Kanunu Çalıştayı'na katıldı. Çalıştay sonrası soruları cevaplayan Bakan Tunç,"Ana hedefimiz bizim yeni, demokratik, sivil, kuÅŸatıcı bir anayasayı yapmak. Bu milletimize olan borcumuz. Sadece darbeciler tarafından yapılmış olması bile tek sebeptir" dedi.Â
"34 GÖZALTI VAR; 12 KİŞİ HAKKINDA YAKALAMA KARARI ÇIKARILDI"
Adalet Bakanı Yılmaz Tunç, Cumhuriyet'in 100. Yılında Türk Medeni Kanunu Çalıştayı'na katıldı. BeyoÄŸlu'nda bir otelde gerçekleÅŸen Çalıştay'da konuÅŸan Bakan Tunç, " Ä°srail dış istihbaratının özellikle ülkemizde gerek askeri gerek siyasal casusluk faaliyetlerine iliÅŸkin soruÅŸturmalar yeni deÄŸil. Daha önceki yıllarda da bu tür soruÅŸturmalar ve davalar açılmıştı. Tabi son soruÅŸturma ÅŸu anda gündemde. Bu kapsamda da 34 gözaltı var. Åžu anda gözaltı süresi içerisinde ifadeler alınıyor. Yine 12 kiÅŸi hakkında da yakalama kararı çıkarıldı. Ä°stanbul Cumhuriyet BaÅŸsavcılığımızın soruÅŸturduÄŸu bir konu. 2 Ocak'ta bir operasyon gerçekleÅŸmiÅŸti. Milli istihbarat teÅŸkilatımızın ve emniyet istihbaratımızın verdiÄŸi bilgiler ışığında deliller ışığında Ä°stanbul Cumhuriyet BaÅŸsavcılığımız terörden sorumlu savcılığımız bu konuyu soruÅŸturuyor. Åžu anda 46 kiÅŸi hakkında iÅŸlem yapıldı. 34 gözaltı var 12 de yakalama. Daha önceki yıllarda da yine 2021 yılının ekim ayında yapılan bir operasyonda da yine aynı ÅŸekilde 27 ÅŸahıs hakkında adli iÅŸlem gerçekleÅŸmiÅŸti. Bununla ilgili dava açıldı. Ä°stanbul 22. Ağır Ceza Mahkemesinde devam ediyor. Yine 2022'nin Aralık ayında gerçekleÅŸen bir operasyonda da 62 kiÅŸi hakkında adli iÅŸlem yapılmıştı. Orada da 19 sanık tutuklu. Ä°srail dış istihbaratı adına ülkemizde siyasal ve askeri casusluk faaliyetleri şüphesiyle açılan soruÅŸturmalar ve sonrasında da delillerin kuvvetli olması nedeniyle tutuklama kararları verildi ve davaları da devam ediyor. Yine Nisan ayında 2023'ün Nisan ayında yapılan bir operasyon neticesinde de 17 kiÅŸi hakkında adli iÅŸlem yapılmıştı. 4 sanık tutuklu bunun da davası Ä°stanbul 30. Ağır Ceza mahkemesinde devam ediyor. Yine en son yapılan soruÅŸturmayla beraber hakkında iÅŸlem yapılan kiÅŸi sayısı 100'ü geçmiÅŸ durumda. Åžu anda devam eden davalar önceki soruÅŸturmalardan sonra açılan davalar bakımından da 25 tutuklu sözkonusu. 4 ayrı dava ÅŸu anda devam ediyor bir de soruÅŸturma devam ediyor. '' dedi. Â
Â
"REFERANSLAR OLABİLİR AMA TALEPLER DEĞERLENDİRİLİRKEN KİŞİNİN LİYAKATINA BAKILIR"
Adalet Bakanı Yılmaz Tunç, "Tabii, bakan yardımcımız ile ilgili basına da intikal eden hususları biz de gördük. Bizim tek kriterimiz vardır o da liyakat. Milletvekillerimize, bakan yardımcılarımıza, toplumun deÄŸiÅŸik kesimlerinden talepler gelir. Ä°ktidardan da gelir bu talepler, muhalefet milletvekillerinden de gelir. Dolayısıyla bunların deÄŸerlendirmesini yapacak olan hükümetteki komisyonlardır. Bu komisyonlarımızın özellikle Adalet Bakanlığımızda liyakatı esas alırız biz. Bizim hedefimiz budur. Yani tek derdimiz bu iÅŸi en düzgün yapacak kiÅŸilerdir. Referanslar olabilir baÅŸka talepler olabilir ama talepler deÄŸerlendirilirken ilgili komisyonlar özellikle kiÅŸinin liyakatına bakar. O iÅŸi yapabilip yapamayacağına bakar. Dolayısıyla bizim tek kriterimiz liyakatdir. Bize herkes ulaÅŸabilir, mail atabilir, cep telefonlarına mesaj atabilir, dolayısıyla bu anlamda tüm bu talepleri deÄŸerlendirecek olan ilgili komisyonlardır. Kanunen bizim bakanlığımızda kurulmuÅŸ olan komisyonlar var. Çok çeÅŸitli sınavlardan, kademelerden geçerler. ÖSYM'nin yaptığı sınavları verirler sonrasında da liyakati esas alan bizim kriterimiz vardır. Biz bu kriterden ÅŸaÅŸmayız. O nedenle o torpil iddiaları vesaire bunları tamamen reddediyoruz. Talepleri alırız onu deÄŸerlendirmek elbette ki komisyonun. Özellikle kriterlere uymuyorsa o talepler elbette ki devre dışı kalır." diye konuÅŸtu. Â
Â
"İKİ YÜKSEK MAHKEMEMİZ ARASINDA BİR GÖRÜŞ FARKI ORTAYA ÇIKTI"
Bakan Tunç, "Bu uzun süredir konuÅŸuldu. Anayasa mahkemesinin kararından sonra Yargıtay vermiÅŸ olduÄŸu bir karar söz konusu oldu. Yargıtay bu konuda anayasanın milletvekili dokunulmazlığını düzenleyen 83. Maddesi ve 14. Maddesinin anayasa mahkemesi kararıyla uygulanamaz hale getirildiÄŸi yönünde bir karar verdi. 83. Maddede seçimden önce soruÅŸturmasına baÅŸlanmış olmak kaydıyla anayasal düzene iliÅŸkin suçlar, dokunulmazlık kapsamı dışında. Burada Yargıtay'ımızın görüşü bu. Anayasa mahkememiz ise dokunulmazlıktan yararlanabileceÄŸi yönünde bir görüş belirterek orada iki yüksek mahkememiz arasında bir görüş farkı ortaya çıktı. Dolayısıyla son verilen karar Yargıtay'ın vermiÅŸ olduÄŸu karar. Yargıtay'ın kararının gerekçesini okuduÄŸunuz zaman hep beraber görmek mümkün. Bundan sonraki süreçte ilgililer baÅŸvuru yapar yapmaz onlar onların bileceÄŸi iÅŸ. Tabii ki Yargıtay'ın vermiÅŸ olduÄŸu ilk derece istinaf ve Yargıtay ilgili daireleri itiraz sonrası baÅŸka dairenin de vermiÅŸ olduÄŸu kesinleÅŸmiÅŸ bir hüküm söz konusu. Bu kesin hüküm de ÅŸu an Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde. Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin gündeminde olan tamamen meclis kendi gündemine hakim. Hep beraber önümüzdeki süreci göreceÄŸiz." Dedi.Â
Â
SAPKIN AKIMLARA MÃœSAADE EDÄ°LEMEYECEĞİNÄ°, ÃœLKEMÄ°ZDE BUNA YER VEREMEYECEĞİMÄ°ZÄ° DEFALARCA AÇIKLADIK Â
Adalet Bakanı Yılmaz Tunç, "Medeni kanun dendiÄŸinde çok farklı yerlere çekilebiliyor. Medeni kanunumuz 1926 yılında yürürlüğe girmiÅŸti. 2001 yılında yani Ak Parti iktidara gelmeden önce medeni kanun tümden deÄŸiÅŸti. Tabii o dönem hiç kimse böyle bir tartışma yapmadı. Medeni kanunda bizim özellikle bahsedilen, eleÅŸtirilen kadın erkek eÅŸitliÄŸine yönelik vesaire biz kadını koruyan kadını daha da güçlendiren kadın erkek eÅŸitliÄŸini daha da kuvvetlendiren diÄŸer yandan da aileyi güçlendiren aileyi özellikle sapkın akımlara karşı koruyacak düzenlemeler. Çünkü aile toplumun temeli. Dolayısıyla ailenin güçlü olması lazım ki toplum güçlü olsun devlet güçlü olsun. Bu noktada anayasa deÄŸiÅŸikliÄŸi önerisi vardı. Özellikle hem başörtüsüne anayasal güvence saÄŸlayan hem de ailenin korunması baÅŸlıklı 41. Maddede özellikle evlilik birliÄŸinin yalnızca kadın ile erkek arasında kurulabileceÄŸini dolayısıyla özellikle dünyada, ülkeler üzerinde, milletler üzerinde aileleri dejenere edecek olan sapkın akımlara müsaade edilemeyeceÄŸini ve ülkemizde buna yer veremeyeceÄŸimizi defalarca açıkladık. Sayın cumhurbaÅŸkanımızın bu konudaki ailenin korunması, kadının korunması noktasında, çocukların korunması noktasındaki hassasiyetini de herkes biliyor. Bu anlamda yeni anayasa çalışmaları sırasında da tüm bunlar göz önünde bulundurulacaktır. İçerde yeni anayasa ile ilgili yaptığım konuÅŸmada elbette ki çaÄŸdaÅŸ yani günümüz ihtiyaçlarına cevap veren bir anayasa, demokratik, sivil bir anayasa hedefimizden bahsetmiÅŸtim. Dolayısıyla darbe anayasasından kurtularak Türkiye yüzyılına baÅŸladığımız ÅŸu önemli anlamlı dönemde inÅŸallah 28. Yasama döneminde Parlamento, siyasi partilerimiz bir uzlaÅŸmaya varır demokratik, sivil, kuÅŸatıcı bir anayasayı hayata geçiririz" dedi. Â
Â
ANA HEDEFÄ°MÄ°Z BÄ°ZÄ°M YENÄ°, DEMOKRATÄ°K, SÄ°VÄ°L, KUÅžATICI BÄ°R ANAYASA YAPMAK Â
Bakan Tunç, "Bugüne kadar anayasamızda hukuk devletini takibi anlamında çok önemli yapısal reformlar gerçekleÅŸtirdik. Bunlar anayasa mahkemesinin yapısından tutun da hakimler savcılar kurulunun yapısına varıncaya kadar yüksek askeri ÅŸuranın milli güvenlik kurulunun yapısının demokratik, hukuk devleti ilkesi haline getirilinceye kadar çok önemli reformlar gerçekleÅŸtirdik. Yine temel hak ve özgürlükleri güçlendiren kadına, gençlere ve çocuklara dezavantajlı kesimlere pozitif anlamda ayrımcılık getiren, bilgi edinme hakkından tutun da kamu denetçiliÄŸi kurumunun kurulmasına varıncaya kadar. Yine bireysel baÅŸvuru hakkından tutun da özel hayatın korunmasına varıncaya kadar çok önemli temel hak ve özgürlük alanını geniÅŸleten düzenlemeleri hayata geçirdik. Bunlar anayasamızın vesayetçi ruhunu ortadan kaldırmaya yönelik önemli reformlardı. Bunları bu meclis baÅŸardı ve milletin onayı ile anayasa deÄŸiÅŸikliÄŸi ile hem 2017 anayasa deÄŸiÅŸiklikleri ile hayata geçti. Tüm bunlar anayasadaki vesayetçi ruhu ortadan kaldırabildi mi bunu tam anlamı ile söylemek mümkün deÄŸil. Tabii çok sayıda deÄŸiÅŸiklik yapılması 177 maddeden oluÅŸan anayasamız bugüne kadar 184 deÄŸiÅŸiklik yapıldı. Yani bir madde birden fazla deÄŸiÅŸiklik olduÄŸu durumlar oldu. Dolayısıyla bu çok sayıdaki deÄŸiÅŸiklik Anayasa'daki maddeler arasındaki yeknesaklığı da bozdu. Mesela anayasamızın 82 anayasasında oluÅŸturulan Anayasa Mahkemesi'ne verilen görevlere bireysel baÅŸvuru ilave edildiÄŸinde ve bireysel baÅŸvuru hakkı ile ilgili olarak özellikle baktığımız zaman kanun yolu incelemesi yapılabilir mi? yapılamaz mı? Anayasada bu hükümler olmasına raÄŸmen yüksek yargı kurumlarımız arasında görüş ayrılıklarının da sorunlara yol açtığını hep beraber gördük. Dolayısıyla ana hedefimiz bizim yeni, demokratik, sivil, kuÅŸatıcı bir anayasayı yapmak. Bu milletimize olan borcumuz. Sadece darbeciler tarafından yapılmış olması bile tek sebeptir. Geçerli sebeptir o nedenle inÅŸallah Türkiye Yüzyılına baÅŸlarken demokratik bir anayasaya milletimize olan borcumuzu gerçekleÅŸtiririz diyorum" diye konuÅŸtu.Â