Trafik uzmanından 'Sarı yelek' uyarısı
Sakarya’da yaşanan kazada yardım için otobüsten inenler de hayatını kaybetti. Trafik Uzmanı Alpay Lök, "Türkiye'de şehirlerarası otobüslerde hızı sınırlayan, biz buna hız sınırlayıcı diyoruz, bunlar iptal. Fabrika çıkışlı otobüslerde 100 kilometreye ayarlı hız sınırlayıcılar var. Bunlar iptal ediliyor ve denetlenmiyor. " dedi.Lök, "2022 yazında bir trafik mevzuatı var. Sarı yelek bulundurma zorunluluğu var. Siz arabadan indiğinizde sarı yelek takmak zorundasınız. Artı otoyollarda çelik bariyerin arkasına gitme zorunluluğu var. Bizde bu ne yazık ki takip edilmiyor." diye konuştu.
Kuzey Marmara Otoyolu'nun Sakarya mevkiinde 7 aracın yoÄŸun sis nedeniyle zincirleme kaza yapmasıyla ilk belirlemelere göre 10 kiÅŸi hayatını kaybetti. 61 kiÅŸi de yaralandı. Olayda araçlarından yardım etmek için inen ve hayatını kaybedenlerin olduÄŸu da belirlendi. SoruÅŸturmanın devam ettiÄŸi kazaya iliÅŸkin Trafik Uzmanı Alpay Lök, araçlardaki hız sınırlayıcılarının mutlaka devreye girmesine dikkat çekerek, kaza anında araçlarından inen yolculara da uyarılarda bulundu.Â
"HIZ SINIRLAYICILAR Ä°PTAL EDÄ°LÄ°YOR"Â
Trafik Uzmanı Lök, "Kazalar tek nedenden olmuyor. Kazalar iki ya da üç nedenin bir araya gelmesinden oluyor. Otobüsler için en büyük risk ne yazık ki Türkiye’de ÅŸehirlerarası otobüslerde hızı sınırlayan, biz buna hıs sınırlayıcı diyoruz, bunlar iptal. Fabrika çıkışlı otobüslerde 100 kilometreye ayarlı hız sınırlayıcılar var. Bunlar iptal ediliyor ve denetlenmiyor. Araç muayenesi de bunu hafif kusur yapıyor. Gördüğünüz yollarda, otoyollarda, 120, 130, 140 kilometreyle giden otobüsler bir tek bizde var, bu normal deÄŸil. Kamyonlar 120-130 kilometreyle gidiyor. Niye biz hız artışlarına karşıyız ? Temel neden ÅŸu; kinetik enerji hızın karesiyle artıyor ve tahrip gücü de hızın karesiyle artıyor. Basit bir ÅŸey deÄŸil, çok yüksek bir risk. 100 ile arabaya çarptığınız zamandaki hasarla, 130 kilometreyle çarptığınızdaki hasar yüzde 30 fazla deÄŸil. Diyelim ki kazayı önleyemediniz. Yolcular emniyet kemeri takıyorsa, o zaman yolcuların yaralanmasını ve ölmesini engelleyebilirsiniz. Ne yazık ki bu da bizde sıkıntı. Bütün bunların hepsini yan yana getirirseniz riskler içinde çalışan bir sistemimiz var" ifadelerini kullandı. Â
Â
KIÅž LASTİĞİ UYARISIÂ
Lök, "Kış lastiÄŸinin uluslararası bir sembolü var. 3 tepeli daÄŸ içinde, kar tanesi. Buna biz kÅŸ lastiÄŸi diyoruz. Kanun kış lastiÄŸi diyor ne yazık ki tebliÄŸde bu zorunlu deÄŸil. Sembolün olduÄŸu lastikler kışın daha düşük sıcaklıklarda daha yüksek tutunma elde ediyor. Ne yazık ki burada da sorunlarımız var. Yolcularımızın emniyet kemeri takması gerekiyor, burada da sıkıntı var. Bu risklerin azaltılması lazım. Bunun için de tedbirlerin sıkılaÅŸtırılması lazım. Türkiye karayolundan yolcu taşıma sistemiyle dünyada en üst sıralarda. O zaman ona göre de tedbir alınması lazım. Otobüslerin Avrıpa'da üretim merkezi Türkiye, dünyaya emniyetli otobüsler satıyoruz, bunların da emniyetini kullanmamız lazım" dedi. Â
"ARAÇ MUAYENE MEVZUATIMIZI AVRUPA SEVİYESİNE GETİRMEMİZ LAZIM"
Lök, "Ocak ve Åžubat aylarında soÄŸuklar artacak ve göreceksiniz ne yazık ki Bolu’nun doÄŸusunda özellikle gece yolculuklarında, Kayseri bölgesinde, Konya, Ankara bölgesinde otobüs kazaları olacak. Niye olacak? Çünkü otobüslerde ÅŸu lastik zorunlu deÄŸil. Araç muayene mevzuatımızı 2027’yi beklemeden Avrupa seviyesine getirmemiz lazım. Almanya’da sis farının nasıl kullanılacağı şöyle tanımlanmış.Görüş mesafesi 50 metrenin altındaysa sis lambalarını yakarsınız ama hızınızı da 50’ye düşürürsünüz. Bizde otoyolda görüyorum; sis var, aynı hızla gidiliyor, sis farı ve dörtlüler yakılıyor. Kimse mesafeyi artırmıyor" ifadelerini kullandı.Â
"TAKOGRAF ZORUNLULUÄžUNU ZOR Ä°ÅžLETÄ°YORUZ"
Lök, "Araç takip sistemleri kurumsal ÅŸirketler için çok iyi bir denetim sistemi. Sürücünün ne kadar ekonomik, ne kadar tedbirli gittiÄŸini de oradan takip edebiliyor. Aracın nerede olduÄŸunu uzaktan takip edebiliyorlar. KurumlaÅŸmış bütün ÅŸirketlerde bu var fakat zorunluluk yok. Bunları ayrıca tartışmak lazım. Biz ÅŸu anda takograf zorunluluÄŸunu zor iÅŸletiyoruz, hız sınırlayıcı zorunluluÄŸunu iÅŸletemiyoruz, araç muayenemiz Avrupa seviyesinde deÄŸil ve de kış lastiÄŸinde de birtakım yorum farklılıklarımız var. Bütün bunları halletmemiz lazım ki ondan sonra sıra araç takip sistemlerine gelsin" diye konuÅŸtu. Â
"HERKES KAZANIN YAKININA GÄ°TMEK Ä°STÄ°YOR"
Trafik Uzmanı Lök, "2022 yazında bir trafik mevzuatı var. Sarı yelek bulundurma zorunluluğu var. Siz arabadan indiğinizde sarı yelek takmak zorundasınız. Artı otoyollarda çelik bariyerin arkasına gitme zorunluluğu var. Bizde bu ne yazık ki takip edilmiyor. Herkes kazayı incelemek, yakınına gitmek istiyor. Belki biraz da yardım etmek istiyorlar. İnsan arabasını durdurup yardım etmeye çalışıyor fakat o sırada büyük riskler alıyor. Geçen sene Gaziantep’teki ikinci kaza aynı buradaki gibi yolcuların arasına giren araba bu kadar ölümle sonuçlanmazdı. Ben sarı yeleklere otobüslerde şahit olmadım. Otomobilinizde de bagajda 4 tane sarı yelek olması lazım. Bir yerde kaldıysanız, onu takmanız gerekiyor" dedi.