Reklam Konseyi'nde 'karanlık ticari tasarımlar' ele alındı
Ticaret Bakanlığı, bu yıl 5'incisi gerçekleştirilen Reklam Konseyi toplantısında, 'karanlık ticari tasarımlar' olarak adlandırılan aldatıcı ticari uygulamaların ele alındığını ve influencerlar, engelli bireyler, medya ölçümleri özelinde çalışma grupları oluşturulmasının kararlaştırıldığını açıkladı.
Bakanlıktan yapılan açıklamada, reklam sektörünün ve reklam denetim işlevinin geliştirilmesine yönelik araştırma ve çalışmalar yapmak, önerilerde bulunmak ve önerileri ilgili mercilere iletmek amacıyla yılda en az 1 kez toplanan Reklam Konseyi'nin, 5'inci toplantısının 13 Aralık'ta video konferans yöntemiyle gerçekleştirildiği belirtildi. Reklam Konseyi'nin bu yılki ana temasının 'Reklam Alanında Yeni Gelişmeler' olduğu aktarılarak, "Reklamverenler Derneği Başkanı ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği temsilcisi Ahmet Pura, Reklamcılar Derneği Başkanı Banun Erkıran ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürü Avni Dilber tarafından yapılan açılış konuşmalarının ardından görüşmelere geçilen 5'inci Reklam Konseyi'ne başta Ticaret Bakanlığı olmak üzere kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcileri, Reklam Kurulu üyeleri, reklam sektörüyle ilgili sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri ve çeşitli meslek örgütleri ile tüketici örgütleri üst kuruluşlarının temsilcileri katılım sağladı. Reklam Konseyi'nin 5'inci yılında dijital dönüşüm sürecinin beraberinde getirdiği değişikliklerden engelli bireylere yönelik reklamlara kadar geniş spektrumda birçok konu, kamu kuruluşlarından sivil toplum örgütlerine reklam sektörünün birçok paydaşını bir araya getirerek detaylı bir şekilde ele alındı" denildi.
'REKLAM VE MEDYA YATIRIMLARI MİLLİ GELİRE YÜZDE 6,34 KATKI SAĞLADI'
Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan sunumlarda; 'karanlık ticari tasarımlar' olarak adlandırılan aldatıcı ticari uygulamalar başta olmak üzere tüketicilerin karşı karşıya kaldığı yeni nesil aldatıcı reklam ve haksız ticari uygulamalara karşı önlemlerin paylaşıldığı kaydedildi. Toplantıda yapılan faaliyetlere ilişkin şu ifadelere yer verildi:
"Reklamverenler Derneği tarafından gerçekleştirilen 'Reklamların Ekonomiye Katkısı Raporu' başlıklı sunumda; son 5 yılda reklam ve medya yatırımlarının milli gelirin yüzde 6,34'üne katkı sağladığı belirtilirken, her 1 TL'lik reklam ve medya yatırımının milli gelirde 19,3 TL değer yarattığı paylaşıldı. Reklamcılar Derneği ve Mobil Pazarlama Derneği tarafından gerçekleştirilen 'Türkiye'de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2023 İlk 6 Ay Raporu'na ilişkin sunumda, söz konusu süre zarfında Türkiye'de medya yatırımlarının 37,51 milyar TL, reklam yatırımlarının ise 7,78 milyar TL olduğu, ayrıca dijital mecralara ayrılan payın toplam medya sektörü içerisindeki oranının yüzde 65,87 olduğu belirtildi. 5'inci Reklam Konseyi'nde önemli bir gelişme olarak, medya ölçümlemesinin tek çatı altında toplanmasına ilişkin bir çalışma grubunun oluşturulmasına yönelik konsey kararı alındı. Reklam Özdenetim Kurulu'nun gerçekleştirdiği 'Sorumlu Influencerlar' başlıklı sunumda; Reklam Özdenetim Kurulu ve Reklam Kurulu iş birliğinde gerçekleştirilmesi planlanan 'Influencer Sertifika Programı Projesi' hakkında bilgiler paylaşıldı. Konsey'de projeye ilişkin çalışmaların başlaması kararı alınarak, dijital mecralarda tüketicilerin daha etkin korunmasına yönelik önemli bir adım hayata geçirildi. Reklamverenler Derneği tarafından gerçekleştirilen diğer bir sunum 'Engelli Bireylere Yönelik Reklamlar'; 'Herkese Erişim' ve 'Kapsayıcılık' ilkelerinin altı çizilerek mevcut durum analizi yapıldı. Reklamcılıkta erişilebilirlikten, engelli bireylerin reklamlarda görünürlüğünün artırılmasına ilişkin farklı boyutlar mercek altına alınırken, 'reklamda herkese erişim' amacı doğrultusunda engellilere yönelik reklamlar hakkında bir çalışma grubunun oluşturulması kararı, Konsey programında alınan önemli kararlardan biri oldu."