Geri Dön
GündemBakan Uraloğlu: Eskişehir-5000 lokomotifi Eylül 2025'te raylara indirilecek

Bakan Uraloğlu: Eskişehir-5000 lokomotifi Eylül 2025'te raylara indirilecek

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye'nin ilk yerli elektrikli ana hat lokomotifi Eskişehir-5000'in 2025'in Eylül ayında raylarda olacağını açıkladı.

Bakan Uraloğlu: Eskişehir-5000 lokomotifi Eylül 2025'te raylara indirilecek

Bakan Abdulkadir Uraloğlu, yazılı açıklama ile Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii A.Ş. (TÜRASAŞ) tarafından üretilen Türkiye'nin ilk yerli elektrikli ana hat lokomotifi Eskişehir-5000 projesinin test sürecinin devam ettiğini belirtti. Bakan Uraloğlu, "Yerli ve milli imkanlarla geliştirdiğimiz lokomotifimizin yol testlerine Ekim 2024 itibarıyla TCDD Hasan Bey depo sahası içinde başladık. Lokomotifimiz bu testlerde saatte 140 kilometre hıza ulaşarak büyük bir eşiği aştı. İnşallah 2025 yılı Eylül ayı içerisinde lokomotifimizi raylara indirmeyi planlıyoruz" dedi.


Bakan Uraloğlu: Eskişehir-5000 lokomotifi Eylül 2025te raylara indirilecek

'YÜZDE 65 YERLİLİK ORANINA ULAŞTIK'

TÜRASAŞ'ın Eskişehir fabrikasında geliştirilen 5 megavat gücündeki lokomotifin, hem yük hem de yolcu taşımacılığı yapabileceğini ve Avrupa Birliği Demiryollarında Karşılıklı İşletilebilirlik (TSI) sertifikasına sahip olacağını aktaran Bakan Uraloğlu, "Türk mühendisliğiyle tasarlanan Eskişehir-5000 projemizde 115 yerli firma ile iş birliği yaparak yüzde 65 yerlilik oranına ulaştık. Seri üretimde bu oran yüzde 80'e ulaşacak. Bu sayede demir yolu sektöründeki dışa bağımlılığın önüne geçeceğiz" ifadelerini kullandı.

Bakan Uraloğlu: Eskişehir-5000 lokomotifi Eylül 2025te raylara indirilecek

'TAMAMEN YERLİ TASARIMLA ÜRETİLDİ'

Eskişehir-5000 projesinin birçok ilki barındırdığına dikkat çeken Bakan Uraloğlu, "Lokomotifin cer motorları, her biri 1280 kilovat gücünde olup Türkiye'de bugüne kadar tasarlanan en yüksek güçlü cer motorlarıdır. Ayrıca, cer konvertörleri de ülkemizde tasarlanan en güçlü yüksek gerilim cer konvertörleridir. Ana hat lokomotifler için ilk defa araç gövdesi, boji ve Tren Kontrol Yönetim Sistemi de tamamen yerli tasarımla üretildi. Eskişehir-5000 ile elde ettiğimiz bilgi birikimi, diğer projelerimizde de kullanılacak. Bundan sonra ihtiyaca uygun lokomotiflerin üretiminde yurt dışına bağımlılık kalkacak ve ihracat imkanlarına kavuşacağız" dedi.

'ÜNİVERSİTE VE SANAYİ İŞ BİRLİĞİYLE GELİŞTİRİLDİ'

Eskişehir-5000 projesinin Türkiye'deki üniversiteler ve sanayi kuruluşlarının ortak çalışmasıyla hayata geçtiğini belirten Bakan Uraloğlu, "Projemiz üniversite ve sanayi iş birliğinin en güzel örneklerinden biri. TÜRASAŞ, TÜBİTAK RUTE, ASELSAN ve İstanbul Teknik Üniversitesi gibi önemli paydaşlar bu projede yer aldı. Türkiye'nin raylı sistemlerdeki yerlilik oranını artırmak adına önemli bir dönüm noktası yaşanıyor" açıklamasında bulundu.

Proje kapsamında TCDD Taşımacılık A.Ş.'ye teslim edilecek 95 adet Eskişehir-5000 lokomotifin seri üretimine son hız devam ettiklerini ifade eden Bakan Uraloğlu, devamında şunları kaydetti:

"Eskişehir-5000 lokomotifi için geliştirilen tüm ana bileşenler ayrı birer ürün olarak ihraç edilebilir kritik teknolojiye sahip ürünlerdir. Bu ürünler, TCDD Taşımacılık bünyesindeki mevcut lokomotiflerde de hem yedek parça hem de modernizasyonları kapsamında kullanılabilecektir."