Geri Dön
GündemAldatıcı reklamlara 127 milyon lira ceza

Aldatıcı reklamlara 127 milyon lira ceza

Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu, yılın ilk 6 ayında, aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulamalara 127 milyon 433 bin 779 TL idari para cezası uyguladı.

Aldatıcı reklamlara 127 milyon lira ceza

Bakanlıktan yapılan yazılı açıklamada, Reklam Kurulu'nun 11 Haziran'da gerçekleştirilen 346 sayılı toplantısında 175 dosyanın karara bağlandığı belirtildi. Bu dosyalardan 147'sinin mevzuata aykırı bulunduğu ifade edilerek, "Söz konusu reklam ve ticari uygulamalar hakkında durdurma cezası ile birlikte toplam 20 milyon 100 bin 269 TL idari para cezası uygulanmasına karar verilmiştir. Ayrıca, Kurul tarafından 3 adet dosya hakkında bu cezalarla birlikte erişimin engellenmesi kararı verilmiştir" denildi.

ÇEVRE DUYARLILIĞINI İSTİSMAR EDENLERE CEZA

Tüketicilerin ekonomik tercih ve menfaatlerini etkileyen reklam ve ticari uygulamaların ele alındığı toplantıda bazı başlıkların öne çıktığı vurgulanarak, "Tüketicilerin çevre konusundaki duyarlılığının artmasıyla birlikte son dönemde reklam verenlerin tüketicilerin bilgi eksikliğini istismar edecek biçimde 'çevresel beyan' içeren reklamlara yer verdikleri görülmüş olup, tüketicilerin 'yeşil aklama' da denilen bu yöntemle alışveriş tercihlerinin yanlış yönlendirilerek aldatılmasının önlenmesi amacıyla Bakanlığımızca gerekli çalışmalar titizlikle yapılmaktadır. Bu kapsamda, Reklam Kurulu gıda, giyim ve dayanıklı tüketim sektörlerinde faaliyet gösteren 4 farklı şirketin reklamlarında yer alan 'doğa dostu', 'doğayı senin kadar düşünen' ve 'iklim dostu' gibi çevreye ilişkin genel beyanların gerekli bilgiler verilmeden ve tüketiciler nezdinde belirsizliğe neden olacak şekilde kullanıldığı, ayrıca inceleme konusu reklamlarda yer alan çevreye ilişkin iddiaların ispatlanamadığı gerekçeleriyle, söz konusu reklamlar hakkında idari yaptırım uygulanmasına karar vermiştir. Tüketicilerin doğaya ilişkin hassasiyetinin yeşil aklama yoluyla istismar edilmesinin önüne geçebilmek için Reklam Kurulu tarafından sektörel bazda yapılan incelemeler aralıksız olarak devam etmektedir" ifadelerine yer verildi.

SAHTE VE TAKLİT AYAKKABI REKLAMLARINA CEZA

Reklam Kurulu'nun bu ayki toplantısının önemli gündem maddelerinden bir tanesinin de taklit ayakkabı reklamlarının oluşturduğu belirtilerek, "Ayakkabıda ürün güvenliğinin sağlanması ve tüketici sağlığının korunması amacıyla özellikle sosyal medya mecralarında görülen koruma altındaki markaların logo ve diğer ayırt edici unsurlarının tüketicinin yanıltılmasına yol açacak şekilde kullanıldığı taklit ayakkabı reklamlarıyla ilgili yapılan inceleme ve değerlendirmeler neticesinde Reklam Kurulu tarafından reklam mevzuatını ihlal ettiği değerlendirilen 17 adet reklam veren hakkında idari yaptırım uygulanmasına karar verilmiştir" denildi.

ZEYTİNYAĞI REKLAMLARINA DURDURMA KARARI

Bu gündem maddeleri dışında, tüketiciler nezdinde gerek üretim kalitesi, gerekse de ürün niteliği açısından her geçen gün önemi artan coğrafi işaretli ürünlere ilişkin olarak ortaya çıkabilecek yanıltıcı uygulamalara karşı Reklam Kurulu'nun tüketicilerin haklarını korumak amacıyla denetimlerini sürdürdüğü işaret edilerek, şöyle denildi:

"346 sayılı Kurul toplantısında ilgili coğrafi işaret tesciline aykırı biçimde üretim yapan ve reklamlarında 'Ayvalık Zeytinyağı', 'Ayvalık Organik Zeytinyağı', 'Ayvalık Natural Sızma Zeytinyağı' gibi ifadeler kullanan 13 firma hakkında anılan reklamları durdurma kararı verilmiştir. Reklam Kurulu'nun 346 sayılı toplantısında verdiği bu kararlarla birlikte yılın ilk 6 ayında Kurul tarafından toplam 931 adet dosya hakkında görüş ve değerlendirmelerde bulunulmuş olup aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulama olduğu tespit edilen 811 adet dosya hakkında durdurma cezasının yanı sıra toplam 127 milyon 433 bin 779 TL idari para cezası uygulanmıştır."