Åžehir Hatları'na kadın eli deÄŸdi: Kadın istihdamı yüzde 270 arttı
Bu yılın 'Fark Yaratan Kadınlar'ı arasında Şehir Hatları AŞ Genel Müdürü Sinem Dedetaş da yer aldı. 4 buçuk yıldır görevde bulunan ve fırsat eşitliği yaratarak ilk kez kadın mürettabatın görev almasını sağlayan Dedetaş, "Daha önce değerlendirilmeyen kadın adayların tamamının 2019'dan sonra değerlendirmeye alındığını ve kadın istihdamının yüzde 270 arttığını söyledi. Deniz ulaşımının karbondan arındırılması için çalışmalar yürütüldüğünü de belirten Dedetaş, "İstanbul'da deniz toplu taşıması yapan şehir hatları ve özel sektörün tek bir gemi üzerinde, iskele birliği, tarife birliği gibi konulara geçmeyi planlıyoruz. Karbon azaltmayı hedefliyoruz. Bu dönüşümde yüzde 60'a yakın bir karbon azaltımı söz konusu olacak" dedi.
2019 yılı AÄŸustos ayından bu yana Åžehir Hatları Genel MüdürlüÄŸü'nü 42 yaşındaki Gemi Ä°nÅŸaatı ve Deniz Teknolojisi Mühendisi Sinem DedetaÅŸ üstleniyor. Deniz yolu ulaşımı ve tersane faaliyetlerindeki önemli baÅŸarılarının yanı sıra Ä°stanbul'un mirası niteliÄŸindeki PaÅŸabahçe ve Kızıltoprak vapurlarının restore edilerek yeniden denizle buluÅŸturulmasına katkı saÄŸlayan DedetaÅŸ, 4 buçuk yıllık görev süresince kadın istihdamına da büyük önem verdi. Haliç Tersane'sinin yeniden canlanmasını da saÄŸlayan DedetaÅŸ, baÅŸarılarıyla bu yılın Fark Yaratan Kadınları arasına adını yazdırdı. Åžehir Hatları AÅž'nin ilk kadın genel müdürü olan DedetaÅŸ, Ä°stanbul'un deniz toplu ulaşımıyla ilgili hedefleri ve baÅŸarılarını anlattı.
TERSANEYİ TERSANECİ GİBİ İŞLETMEYE BAŞLADIK; ÜRETTİĞİ GELİR 200 MİLYONLARA GELDİ
DedetaÅŸ, "Ä°stanbul deniz ulaşımını canlandırmak adına 20 olan hat sayımızı 32'ye çıkarttık. Ä°lave hatlarımız oldu ve günlük sefer sayımızı 700'lü rakamlardan 900'lü rakamlara çıkartabildik. 7/24 Ä°stanbul'a deniz ulaşımı hizmeti saÄŸlayan deniz taksilerimizi tersanede ürettik ve sefere aldık. Ä°skelelerde deÄŸiÅŸikliklere gittik. Vapur kafeleri hayatımıza aldık, bütün gemilerimizin içinde büfe alanlarını ÅŸehir hatlarının iÅŸlettiÄŸi vapur kafe alanlarına dönüÅŸtürdük. Aynı ÅŸekilde iskelelerimizde de vapur kafe alanlarıyla birlikte kütüphaneler oluÅŸturduk. Burada sosyal alanlara ve sosyal belediyeciliÄŸe yönelik hizmetlerdi bunlar. BoÅŸ binaların özellikle gençler tarafından çok tercih edildiÄŸini görüyoruz, mutlu oluyoruz. GeldiÄŸimizde tersane kapanma noktasındaydı. Kendi gemilerimizin bakımlarını her zaman tersanede yapıyoruz ama deniz ulaşımı her ne kadar kamusal bir hizmet ve gider odaklıysa da tersane bir o kadar gelir odaklı bir yer. Bu sebeple deniz ulaşımını desteklemek adına biz tersaneyi tersaneci gibi iÅŸletmeye baÅŸladık. Buradan da gelir üretmeye baÅŸladık. O da yıllık 200 milyonlara geldi, tersanenin kendi başına ürettiÄŸi gelir. Sıfırdan buraya getirdik diyebiliriz. Bütün tersanenin hem bakım tutum faaliyetleri hem yeni inÅŸa faaliyetleri baÅŸladı. Åžu anda 4 yılda 400'e yakın 360'larda sayı gemilerin bakım tutumunu yaptık. Bunlar hem ÅŸehir hatlarının kendi vapur filosu ama ondan ziyade özel sektöre kamu gemilerine ciddi bakım anlaÅŸmaları yaptık ifadelerini kullandı.
BU YIL 5 GEMÄ°NÄ°N Ä°NÅžASINA BAÅžLANDI; ADALARA ÇALIÅžAN ARABALI GEMÄ° OLACAKÂ
DedetaÅŸ, "Yeni inÅŸaları baÅŸlattık, 56 tane yeni inÅŸa ürettik 4 yılda. Küçük tekne, bunların 50 tanesi deniz taksi, deniz taksilerin de 5 tanesi hibrit tekneler. Bu da kamuda bir ilk. 6 tane, temizlik tekneleri, pilot botlar ve hizmet tekneleri ÅŸeklinde gerçekleÅŸti. Bunlar tamamlandı. Bu yıl da yeni 5 geminin inÅŸasına baÅŸladık. Bunun 4 tanesi kamuya hizmet botu, 1 tanesi de Ä°BB'nin arabalı gemisi olacak, Adalar'a çalışan… Onların da ihaleleri tamamlandı ve baÅŸladık. Aslında görev süresini 5 sene olarak düÅŸünürsek 5 senede 62 tane yeni inÅŸa tersane yapmış olacak dedi.
KADIN DENİZCİLER GEMİLERDE ÇALIŞMAYA BAŞLADI
Fırsat eÅŸitliÄŸine de dikkat çeken DedetaÅŸ, "BirikmiÅŸimiz devraldığımızda 7 milyondu ÅŸu anda o 270 milyona çıktı. Ä°stihdam noktasında bizim gurur duyduÄŸumuz ve sevindiÄŸimiz haber fırsat eÅŸitliÄŸini ÅŸehir hatlarında yaşıyor, yaÅŸatabiliyor olmamız. Daha önce deÄŸerlendirilmeyen kadın adayların tamamı 2019'dan sonra deÄŸerlendirmeye alındı ve ilk kadın denizcilerimiz ekip olarak bizim gemilerimizde, vapurlarımızda çalışmaya baÅŸladı. Deniz taksiye ilk kadın kaptanımız baÅŸladı. Åžirketin bütün yönetim kadrolarında, genel müdür de daha önce hiç atanmamış ama müdürler, ÅŸefler, yönetici kadrolarında da bu fırsat eÅŸitliÄŸini saÄŸlayabildik. Ondan çok mutluyuz. Toplamda istihdamımız yüzde 70 arttı ama kadın istihdamımız yüzde 270 arttı. Dolayısıyla kadın istihdamında ciddi bir artış saÄŸladık. Bunu sadece kadın iÅŸ gücüne katılması deÄŸil, bir tarafta toplu taşıma sektöründe aslında yolcuların da daha güvenli ve mutlu ÅŸekilde yolculuk etmesi için… Kadın yolcuların da toplu taşımaya teÅŸvik edilmesi için önemli bir unsur. Trende, gemide, diÄŸer toplu taşımalarda kadın sürücü görmesi bu da dikkat ettiÄŸimiz baÅŸka bir konu" diye konuÅŸtu.
Ä°SMAÄ°L HAKKI DURUSU VAPURU 2024 OCAK AYINDA SUYA Ä°NECEK
Tersanede yapılan restorasyon çalışmaları hakkında da konuÅŸan DedetaÅŸ, "Åžu an Ä°smail Hakkı Durusu var, 2024 Ocak ortası gibi suya indirmeyi planlıyoruz. Küçük bir römorkörümüz var aynı ÅŸekilde, uzun yıllardır hizmet vermiÅŸ, atıl duruma gelmiÅŸ. Ä°ki tane daha restorasyonu tamamlanacak bir vapur olmak üzere çalışmamız var. Turan Emeksiz de burada, onun durumu biraz farklı. O da son buharlı gemi. Onun tekrar buharlı vaziyette geri dönüÅŸü çok söz konusu deÄŸil çünkü her ÅŸeyi sökülmüÅŸ ve gitmiÅŸ. O da bir kabuktan ibaret ÅŸu an. Onu çok fonksiyonlu düÅŸünmeye çalışıyoruz. Vapur olarak kazandırmak çok verimli olmayabilir. O açıdan baÅŸka fonksiyonlarda Ä°stanbul'a ne hizmet edebilir onu konuÅŸuyoruz" dedi.
YÜZDE 60'A YAKIN KARBON AZALTIMI SÖZ KONUSU OLACAK
DedetaÅŸ, "Biz Ä°stanbul'un deniz ulaşımının dekarbonizasyonu, karbondan arındırılması konusunda çalışıyoruz. BüyükÅŸehir Belediye BaÅŸkanımızın imzaladığı bir C40 var, Ä°stanbul 2050'de karbon nötr bir ÅŸehir olacak hedefi var. O hedefe biz de ne katkı sunabiliriz ona bakıyoruz aslında 1 yıllık bir fizibilite raporu çalışmamız vardı. Bunu da Dünya Bankası üstlendi. Bu yıl sonunda, 2023 Aralık'ta Dünya Bankası tarafından hazırlanmış, Ä°stanbul denizinin dönüÅŸümüne iliÅŸkin bir raporumuz olacak. Biz buna teknik olarak destek verdik. Bütün yükü mali anlamda karşıladılar. Bunun sonucunda Ä°stanbul'da deniz toplu taşıması yapan ÅŸehir hatları ve özel sektörün tek bir gemi üzerinde, gemi birliÄŸi, filo birliÄŸi diyoruz; iskele birliÄŸi, tarife birliÄŸi gibi konulara geçmeyi planlıyoruz. Tabi ki karbon azaltmayı hedefliyoruz. Yüzde 60'a yakın bir karbon azaltımı söz konusu olacak bu dönüÅŸümde. Bu büyük bir proje. Mevcut gemilerin dönüÅŸümü ve yenilerinin inÅŸasından bahsediyoruz. Sadece gemi yapmak deÄŸil bir taraftan alt yapı dönüÅŸümlerinin de olması gerekiyor. Bunun için kapsamlı bir yol haritasına ihtiyacımız vardı bu yılın sonunda bitecek. Önümüzdeki dönem için Ä°stanbul denizinin toplu taşımada karbondan arındırılması planımızda, hayata geçirmiÅŸ olacağız ifadelerini kullandı.