Geri Dön
EkonomiYılın ilk yarısı için şikayet verileri açıklandı

Yılın ilk yarısı için şikayet verileri açıklandı

2021’in ilk 6 ayını değerlendiren Şikayetvar’a göre 219 bin 564 şikayet sayısıyla e-ticaret, en çok şikayet edilen sektör oldu. Verilere göre en çok şikayet mayıs ayında gelirken en çok şikayet salı gününde yazıldı. Kripto para şikayetlerinin ise 2021’in ilk yarısına damga vurduğu belirtildi. 2021’in ilk 6 ayında 200 binin üzerinde şikayetin ise Şikayetvar üzerinden çözüme kavuşturulduğu açıklandı.

Yılın ilk yarısı için şikayet verileri açıklandı

Çözüm platformu Şikayetvar, yılın ilk yarısı için verilerini paylaştı. Tüketicilerin satın alma kararında nelerin öncelikli olduğuna, en çok şikayet edilen sektörlere ve şikayet konularına dikkat çeken raporda, değişen tüketici alışkanlıklarıyla ilgili verilerin de yer aldığı kaydedildi.

ŞİKAYETLER MAYIS AYINDA ZİRVEYİ GÖRDÜ

Şikayetvar yılın ilk ay verilerini paylaştı. Verilere göre 2021’in ilk 6 altı ayında mayıs ayında şikayetlerin zirve yaptığı görülürken en çok şikayet salı günleri yazıldı. Türkiye’nin en çok şikayet yazdığı saat 14.00 oldu. 2021’in en çok ziyaret edilen ayı 19.3 milyonla ocak olurken ilk 6 ayda Şikayetvar’ı aylık 18.1 milyon kullanıcı ziyaret etti. Verilere göre platformda 757 kategoride toplam 140 bin 578 marka yer alıyor.

2021’İN İLK 6 AYINDA 200 BİNİN ÜZERİNDE ŞİKAYET ÇÖZÜLDÜ

Çözüm platformu Şikayetvar’a 2021 ilk 6 ayında toplam 773 bin 596 yeni üye katıldı. Bu dönemde platformun büyüme oranının ise yüzde 11’lere ulaştığı belirtildi. Toplam üye sayısı 6 milyon 970 bin 676 olan Şikayetvar’a şimdiye kadar toplam 13 milyon 776 bin 242 şikayet yazıldı. Tüketicilerin bir referans kaynağı olarak başvurduğu ve satın alma kararıyla ilgili araştırma yaptığı Şikayetvar’da yılın ilk 6 ayında toplam 206 bin 596 şikayetin çözüme kavuştuğu kaydedildi. Tüketicilerin yüzde 82’sinin ise Şikayetvar’a mobil cihazlardan giriş yaptığı vurgulandı.

ŞİKAYETVAR’DA EN ÇOK HANGİ MARKALAR ARANDI?

Yapılan açıklamalara göre yılın ilk 6 ayında Şikayetvar’da, sayfası en çok aranan marka 2 milyon 117 bin 320 sayfa görüntülenmesiyle Trendyol oldu. Trendyol’u, Türk Telekom, Ziraat Bankası, Vodafone ve Xiaomi izledi. 2021’e damgasını vuran kripto paralara ilgili Şikayetvar verilerine de yansıdı. Paribu ve Binance Şikayetvar’da en çok merak edilen markalar arasında kendilerine yer buldu.

MEMNUNİYET ORANI EN YÜKSEK SEKTÖR: ANNE-BEBEK-ÇOCUK ÜRÜNLERİ SEKTÖRÜ

Şikayetvar verilerine göre 2021’in ilk yarısında müşterisini en çok dinleyen ve memnuniyet oranı en yüksek olan sektör yüzde 61’lik oranla anne-bebek-çocuk ürünleri sektörü oldu. Bu oran emlak ve inşaat sektöründe yüzde 56, cep telefonu ve gıda sektörlerinde yüzde 53’lere ulaştı.

EN ÇOK ŞİKAYET E-TİCARET SEKTÖRÜNE GELDİ

219 bin 564 şikayet sayısıyla e-ticaret sektörü 2021’in ilk altı ayında en çok şikayet alan sektör oldu. E-ticaret sektörünü 177 bin 887 şikayet sayısıyla finans sektörü izledi. İnternet (133 bin 852), kargo (116 bin 563) ve alışveriş (80 bin 536) sektörleri ilk 6 ayda Türkiye’nin en çok şikayet edilen sektörleri olarak öne çıktı. Geçen dönemde en çok şikayet edilen sektör şöyle sıralandı: “E-ticaret, kargo, finans ve internet.”

KRİPTO PARA 2021’İN İLK YARISINA DAMGASINI VURDU

E-ticaret sektörünün alt kırılımları incelendiğinde pazaryeri siteleri, tesettür giyim siteleri ve ikinci el giyim sitelerinin bu alanda en çok şikayet edilen kategoriler olduğu belirtildi. 2021’in ilk 6 ayında en çok şikayet edilen bir başka sektör olan finans sektöründe özel ve kamu bankaları tüketicilerin sorun yaşadığı kategoriler oluyor. Yine aynı sektör başlığı altında yer alan kripto para şikayetlerinin bu dönemde yükseldiği gözlemleniyor (47 bin 146). 78 bin 766 şikayet sayısıyla internet sektörünün altında yer alan internet servis sağlayıcılar bu dönemde en çok şikayet edilen kategori olarak öne çıkıyor.

Yılın ilk yarısı için şikayet verileri açıklandı

“E-TİCARETTE SİPARİŞ TESLİM SÜRELERİ CAN SIKTI”

Şikayetvar verilerine göre 2021’in ilk 6 ayında en çok şikayet alan sektör olan e-ticaret alanında siparişlerin tedarik ve teslim sürelerinin gecikmesi en çok dile getirilen konuların başında geldi. Kusurlu ya da görselden farklı ürün gönderimi tüketiciler tarafından çözüm bekleyen diğer konu olurken ürün iade ve değişiminde yaşanan sıkıntılar bu sektörle ilgili en çok şikayet edilen konular arasında yer aldı. Sorunlar karşısında muhatap olunacak kimsenin olmaması ve ürünün sepete atıldığında fiyatının artması dile getirilen diğer sorunlar oldu.

FİNANS SEKTÖRÜNDEKİ EN BÜYÜK SORUN KART AİDATLARI

Yılın ilk yarısında en çok şikayet edilen bir başka alan olan finans sektörüyle ilgili en çok şikayet edilen konu kredi kartı aidatları ve bankaların EFT, havale gibi işlemlerde gerçekleştirdiği kesintiler oldu. Müşteri hizmetlerine erişimde yaşanan sıkıntı, ATM arızası, internet ve mobil bankacılıkta çıkan sorunlar öne çıkan diğer şikayet konuları oldu.

“İNTERNETİN YAVAŞLIĞI TÜKETİCİLERİ ÇİLEDEN ÇIKARDI”

Pandemi nedeniyle birçok tüketicinin evden çalıştığı, eğitimlerin online yapıldığı 2021’in ilk 6 ayında internet servis sağlayıcılarla ilgili şikayetler de artış gösterdi. Tüketicilerin internetle ilgili en çok şikayet ettiği konular şöyle sıralandı:

“Vaat edilen hızın verilmemesi, sürekli yavaşlama ve kopma sorununun yaşanması, boş port olmaması, servis sağlayıcıların nakil işlemi süresini uzatmaları ve haksız kazanç elde etmeleri.”

EN ÇOK KARŞILAŞTIRILAN İKİ MARKA BİANCE VE PARİBU OLDU

Markaların müşteri memnuniyeti ve şikayet yönetimi konularında performanslarının karşılaştırıldığı ‘Marka Karşılaştır’ verilerine göre, 2021’in mart, nisan, mayıs ve haziran aylarında en çok kripto para sektöründe bulunan Biance ve Paribu karşılaştırıldı (38 bin 534). Tüketicilerin en çok karşılaştırdığı diğer iki markaysa Türk Telekom ve Turkcell oldu (26 bin 306). BtcTurk ve Paribu 26 bin 274 karşılaştırmayla üçüncü sırada yer alırken onu 20 bin 821 karşılaştırma adediyle Turkcell ve Vodafone izledi.

İLK 6 AYDA KRİPTO PARA ŞİKAYETLERİ YÜZDE 1278 ARTTI

Şikayetvar verilerine göre 2021’in ilk 6 ayında kripto para şikayetleri yüzde 1278 arttı. 3 bin 690 olan şikayet sayısı 47 bin 146 oldu. Bu dönemde öne çıkan bir diğer sektör çiçek sipariş siteleri oldu. Online çiçek sipariş hizmeti veren markaların şikayet artış oranı yüzde 231’leri buldu. Restoranların çoğunlukla paket servisi hizmeti sunduğu 2021’in ilk aylık döneminde online yemek sipariş siteleri şikayetleri de yükselişe geçti. Bu sektörde 11 bin 881 olan şikayet sayısı yüzde 204 artarak 24 bin 204’e çıktı.

EN ÇOK ŞİKAYET EDEN İL İSTANBUL

Nüfus ortalamasına göre 2021’in ilk 6 ayında Muş binde 0,06 ile şikayet yoğunluğu en az şehir oldu. Muş’u sırasıyla Hakkari, Kars ve Iğdır takip etti. Verilere göre bin kişi başına düşen şikayet sayısına göre 30,4 şikayet yoğunluğuyla Türkiye’nin en şikayetçi ili İstanbul oldu.

“ŞİKAYETVAR’A GELEN EN İLGİNÇ ŞİKAYETLER”

Rapora göre Şikayetvar’a gelen en ilginç şikayetler şöyle sıralandı:

“İnternet üzerinden satın aldığım bebek bezinin içinden sürekli canlı, tekrar ediyorum canlı kurt çıkıyor. Bebeğimizin sağlığını düşünüp bu marka bez kullandık ama pişmanız. Bezin içinden canlı kurt çıkması nasıl bir rezilliktir. Saklama koşuluna da gayet özen göstermemize rağmen bu rezilliğe acilen bir çözüm bulunmasını rica ediyorum.”

“Spor mağazasından bisiklet sele kılıfı sipariş verdim, yerine tencere geldi. Mağdur oldum. Mağduriyetimin giderilmesini istiyorum.”

“Otobüs hareket halindeyken kafamdan aşağı motor yağı aktı. Otobüste oturduğum koltuğa yukarıdan simsiyah yağ aktı üzerime. Saçlarım t-shirt’üm simsiyah yağ oldu. Şoför, ‘klima suyudur’ dedi. Diğer şoförlerden biri üstümü görünce gülmeye başladı. T-shirt lekesi kesinlikle su değil, yağ. Suya tuttum leke kesinlikle çıkmıyor. T-shirt’üm kullanılmaz halde, çöp oldu. Mağduriyetimin ivedilikle çözülmesini istiyorum.”

“Kargo çalışanının apartmanda sevmediği biri olmasından dolayı tüm binaya 2-3 yıldır kargo teslimatı yapmıyor. Niye böyle bir durum olduğunu da geçen apartman toplantısında öğrendik. Komşunun biriyle tartışmışlar. Son üç yılda 20 küsur kadar kargomu getirmediler. Bugün de artık yine 2 kargom getirilmeyince şikayetimi buraya taşıma gereği duydum.”