Geri Dön
EkonomiİGA İstanbul Havalimanı Ekonomik Etki Analizi raporu yayınladı

İGA İstanbul Havalimanı Ekonomik Etki Analizi raporu yayınladı

Bağımsız Uluslararası Danışmanlık Şirketi FTI'ın Türkiye temsilcisi 'İstanbul Ekonomi' tarafından hazırlanan 'İGA İstanbul Havalimanı Ekonomik Etki Analizi' sonuçları paylaşıldı. Buna göre, İGA İstanbul Havalimanı'nın 2023 yılında millî ekonomiye doğrudan ve dolaylı katkısı, millî gelirin yüzde 2,2'sine karşılık gelen 24,2 milyar dolar. Öte yandan 2030 yılına gelindiğinde 472 bin kişiye istihdam sağlaması, millî gelirin yüzde 3,25'ine denk gelen yaklaşık 44 milyar dolarlık bir katma değer üretmesi ve ek hanehalkı gelirini 8,5 milyar dolara ulaştırması bekleniyor.

İGA İstanbul Havalimanı Ekonomik Etki Analizi raporu yayınladı

'472 bin kişiye istihdam, millî gelire 44 milyar dolarlık katma değer'

İGA İstanbul Havalimanı Ekonomik Etki Analizi sonuçlarını değerlendiren İGA İstanbul Havalimanı CEO'su Selahattin Bilgen, raporun İGA İstanbul Havalimanı'nın sadece Türkiye ekonomisine değil, küresel havacılık sektörüne olan etkilerini de net bir şekilde gözler önüne serdiğini belirtti. Bilgen şöyle konuştu:

“Araştırmadan çıkan en çarpıcı sonuçlardan biri kuşkusuz; havayolu taşımacılığını olumsuz etkileyen pandemiye rağmen gösterdiği kayda değer büyümeyle İGA'nın, İstanbul'u küresel hava taşımacılığının bağlantı merkezine dönüştürme hedefini gerçekleştirmesi oldu. Gururla ifade ediyorum ki; İGA İstanbul Havalimanı, pandemi sonrasında eski performansına ulaşabilen dünyadaki çok az sayıdaki uluslararası havalimanından biridir ve hızlı büyümesini sürdürmektedir."

İGA İstanbul Havalimanı Ekonomik Etki Analizi raporu yayınladı

'2024'Ü 82 MİLYON YOLCUYLA KAPATACAĞIMIZI ÖNGÖRÜYORUZ'

2024'ün kendileri için olumlu geçtiğini söyleyen Bilgen, "Birçok anlamda hedeflerimizi gerçekleştirdiğimiz ya da yakın olarak takip ettiğimiz bir yıl olarak devam ediyor. Geçen yılı 76 milyon yolcuyla tamamlamıştık. Belli zorlukları yaşarken telafi edecek aksiyonları da aldığımız bir yıl oldu. Yılı 82 milyonun biraz üzerinde bir yolcu sayısıyla tamamlamayı öngörüyoruz. En önemli yatırımız ilave pist yatırımıydı. 2024'e düşen kısım 330 milyon Euro'ydu. yatırımın bu yıla ait olan kısmını yapmış olacağız. 2025 ve 2026 yılında da devam edeceğiz.

'GENÇ BİR HAVALİMANI OLARAK MİLLÎ EKONOMİMİZE SAĞLADIĞIMIZ KATKIYLA GURUR DUYUYORUZ'

Analiz kapsamında, havalimanının sadece havayollarına sağladığı ekonomik faydalar değil, aynı zamanda tedarik zinciri, havalimanı işletme personeli, yer hizmetleri, hava trafik kontrol hizmetleri ve terminal içi perakendecilik gibi pek çok farklı faaliyetin de incelendiğini belirten Bilgen sözlerini şöyle sürdürdü:

“Tüm bu veriler ortaya koydu ki; 2023 yılı itibarıyla İGA İstanbul Havalimanı'nın ülkemizin millî ekonomisine doğrudan ve dolaylı katkısı 24,2 milyar dolardır. Bu rakam millî gelirin yüzde 2,2'sidir. Görüldüğü gibi; İGA İstanbul Havalimanı olarak vizyoner bir bakışla, millî sorumluluk bilinciyle yürüttüğümüz, ülkemizi küresel havacılık sektörünün lideri hâline getirme çabaları etkili sonuçlar vermektedir. Henüz 6 yıldır hizmet veren genç bir işletme olmamıza rağmen, doğru öncelikler ve buna uygun yenilenen stratejilerimizle yurt içinde millî ekonomimize, yurt dışında ise 'Türkiye markası'nın itibarına katkı sunabildiğimiz için gururluyuz."

Selahattin Bilgen, İGA İstanbul Havalimanı'nın 2030'da sağlayacağı ekonomik fayda için şu ifadelerde bulundu:

“İGA İstanbul Havalimanı'nın altı yıldır ortaya koyduğu çabanın, gösterdiği gelişimin ve büyümenin ülkemiz açısından ne anlama geldiği bilimsel çalışmalarla ortaya konmuştur. Bağımsız bir kuruluş olan Uluslararası Havalimanları Konseyi (ACI) verisi kullanılarak hazırlanan gelecek projeksiyonuna göre; 2030 yılına gelindiğinde, İGA İstanbul Havalimanı ile doğrudan ve dolaylı olarak bağlantılı ekonomik faaliyetlerin 472 bin kişilik istihdam yaratması, millî gelire yaklaşık 44 milyar dolar katma değer sağlaması -ki bu millî gelirin yüzde 3,25'idir- ayrıca ek hanehalkı gelirinin 8,5 milyar dolara ulaşması beklenmektedir. Öte yandan İGA'nın gelecek projeksiyonu ile ACI rakamlarının son derece yakın seyrettğini görüyoruz; bu da hedeflerimize ulaşacağımız konusunda bizlere sağlam bir zemin sunmaktadır. Ekonomik etki analizine, olası senaryoların tümüne bakarak; Havalimanımızın büyümesinin, ülkemizin istihdamına ve millî ekonomimize sağladığı katkının 2030 yılına kadar hız kesmeden devam edeceğini öngörüyoruz."

İGA İstanbul Havalimanı Ekonomik Etki Analizi raporu yayınladı

ÜLGEN: ARAŞTIRMA, DOĞRUDAN, DOLAYLI VE TETİKLEYİCİ EKONOMİK ETKİLER ÜZERİNDEN YAPILDI

Araştırmanın yöntem ve metolojini anlatarak sonuçları hakkında bilgi veren İstanbul Ekonomi Danışmanlık Yönetici Ortağı Sinan Ülgen ise çalışmanın uluslararası standartlara ve metodolojik hassasiyete dayanan objektif veriler ışığında hazırlandığını söyledi. Ülgen, Analiz'de kullanılan yöntemlere açıklık getirdi:

"Bu araştırma; doğrudan, dolaylı ve tetikleyici ekonomik etkiler üzerinden yapıldı. Çeşitli senaryoların çalışıldığı analizde; bağımsız bir kuruluş olan Uluslararası Havalimanları Konseyi'nin (ACI) öngördüğü veriler değerlendirildi. Bir diğer senaryo içinse İGA'nın büyüme projeksiyonları temel alındı. İki kurumun verileri ışığında hazırlanan analizlerin birbirleriyle tutarlı oldukları, yakın sonuçlara işaret ettikleri görüldü. Öte yandan araştırmamızda öncelikle, geriye dönük gerçekleşmiş veriler üzerinden 2022 ve 2023 yılları için bir ekonomik etki hesaplandı. Burada, baz yılı niteliğinde 2022'nin ele alınmasının nedeni, dolaylı ekonomik etkilerin ortaya konulması için gerekli Türkiye ekonomisine dair TÜİK tabanlı ayrıntılı sektörel verinin 2022 yılı için mevcut olmasıydı. İGA İstanbul Havalimanı'nın 2023 yılındaki 'ekonomik etkisi'nin ölçümlenmesi tamamlandıktan sonra ikinci aşamaya, yani 2030 projeksiyonuna geçildi. Burada da farklı senaryolar temelinde doğrudan, dolaylı ve tetikleyici ekonomik etki analizleri tekrarlandı ve Türkiye ekonomisinin ABD doları bazında her yıl yüzde 3 oranında büyüyeceği, emek verimliliğinin yıllık yüzde 2 artacağı ve hanehalkı tüketim eğilimlerinin sabit kalacağı varsayıldı. Havalimanı faaliyetleri ve istihdam ilişkisi de baz yıl hesaplamalarına dayanarak sabit kabul edildi."