Geri Dön
Eğitim“İyi çalışan bir rehberlik servisinin olduğu okulda davranış sorunları da azalıyor”

“İyi çalışan bir rehberlik servisinin olduğu okulda davranış sorunları da azalıyor”

İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve İstanbul Kültür Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nin düzenlediği Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) Zirvesi ‘Birlikte Güçlenmek’ teması ile gerçekleşti. Çok sayıda PDR uzmanının yer aldığı zirvede ‘Akran Zorbalığı’ ve ‘Dijital Çağda PDR Uygulaması’ başlıkları ele alındı. Rehber öğretmenlerin psikolojik sağlamlığı geliştirme noktasında çok önemli bir rolü olduğunu vurgulayan Uzman Psikolojik Danışman Betül Coşkun, “İyi çalışan bir rehberlik servisinin olduğu okulda davranış sorunları da azalıyor, öğretmenler arasındaki iletişim problemleri de azalıyor. Ayrıca velilerle ilgili olan problemler de azalıyor. Rehber öğretmenlerin bu anlamda çok önemli bir ayak olduğunu düşünüyorum” dedi.

“İyi çalışan bir rehberlik servisinin olduğu okulda davranış sorunları da azalıyor”

İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve İstanbul Kültür Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nin düzenlediği Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) Zirvesi üniversitenin Akıngüç Oditoryumu ve Sanat Merkezi’nde gerçekleşti. ‘Birlikte Güçlenmek’ teması ile gerçekleşecek PDR Zirvesinin açılış konuşmaları, Öğrenci Davranışlarını Etkileyen Sosyal ve Psikolojik Etkenler ile Kültür ve Psikolojik Danışma başlığında üniversitenin Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bölümü Başkanı Prof. Dr. Serdar Erkan tarafından gerçekleştirildi. Prof. Dr. Ayşin Satan’ın Eğitim Ortamında Zorbalık, Prof. Dr. Ali Eryılmaz’ın Pozitif Psikoterapi Açısından Zorbalığa Müdahale, Psikiyatrist Dr. Hülya Bingöl’ün Psikiyatrist Gözüyle Akran Zorbalığına Derin Bir Bakış, Uzm. Psk. Dan. Deniz Altınay’ın Akran Zorbalığı ile Baş Etmede Psikodramatik Akran Dayanışması başlıklarıyla inceledikleri Akran Zorbalığına Bütüncül Bakış, zirvede farklı yönleriyle ele alındı. Zirvenin ikinci oturumunda Bütüncül Bir Bakış ile Dijital Çağda PDR: Değişen Dünyaya Ayak Uydurmak konulu panelde de PDR uzmanlarının merak ettiği başlıklar konuşuldu. Prof. Dr. Nilüfer Pembecioğlu – Dijital Çağda Çocukluk, Doç. Dr. Yavuz Samur – Dijital Çağda Psikolojik Danışman Olmak, Dr. Tamer Ergin – Teknoloji Bir Öğrencinin Aracı mı, Amacı mıdır? kapsamında merak edilen soruları yanıtladı.

“İyi çalışan bir rehberlik servisinin olduğu okulda davranış sorunları da azalıyor”

DR. BAHAR AKINGÜÇ GÜNVER: PDR EĞİTİM KURUMLARININ İKLİMİNİ BELİRLER

Kültür Koleji’nin özel okullarda ilk rehberlik servisini hizmete açtığını kaydeden üniversitenin mütevelli heyet başkanı Dr. Bahar Akıngüç Günver PDR zirvesi ve psikolojik danışmanların eğitim kurumlarına katkıları hakkında şunları söyledi:

“PDR uzmanları bizlere, insanı bir başarı figürünün ötesinde önce sosyal ve duygusal bir varlık olarak görmeyi ve gözlemlemeyiz öğretir. Bu yönleriyle her biri, eğitimde fark yaratan kanaat önderleridir. Donanımlı psikolojik danışma ve rehberlik uzmanlarından oluşan PDR birimleri eğitim kurumlarının tüm ikliminde belirleyicidir.

Kurucumuz ve Onursal Başkanımız İnş. Yük. Müh. Sayın Fahamettin Akıngüç’ün vizyonuyla kurulan Kültür rehberlik servisi, okullarımızda üstünlüğünü hala ilk günkü heyecanıyla korumaktadır. Bugün Kültür Koleji ve Kültür 2000 Kolejinin yanı sıra üniversite olarak bizim de bünyemizde öğrencilerimiz ve personelimize hizmet veren bir Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik merkezimiz var” dedi. Rektör Prof. Dr. Fadime Üney Yüksektepe ise açılış mesajında eğitimde PDR alanına verilen desteğin ülke refahına duygusal yatırım olduğunu belirterek şunları söyledi:

“Bir bilgiyi öğrenciye kazandırmak elbette çok değerli. Ancak tüm öğrenme yolculuklarının başarıya ulaşmasının özünde psikolojik sağlığın belirleyici olduğunu biliyoruz. Bir eğitimci olarak, psikolojik danışma ve rehber öğretmenlerin gelişiminin desteklenmesinin, her şeyden önce geleceğe yapılmış toplum yönü ve ülke sevgisi ağır basan duygusal bir yatırım olduğunu düşünüyorum. PDR uzmanlarının hizmet içi eğitimle, araştırma faaliyetleriyle desteklenmesi yalnızca yetişmekte olan öğrencilere değil ailelere ve hatta okulların geliştirilmesine de katkı sağlayacak çok boyutlu bir girişimdir.”

“İyi çalışan bir rehberlik servisinin olduğu okulda davranış sorunları da azalıyor”

PROF. DR. KAYA: ÖĞRETMENLERİMİZİN EĞİTİMİNE KATKIDA BULUNMAK BİZİM İÇİN ÇOK ÖNEMLİ

Programın açılışını yapan İstanbul Kültür Üniversitesi Dekanı Alim Kaya ‘Birlikte Güçlenme’nin iki alt başlığını ele aldı. Hem öğretmenlerin mesleki gelişimlerine hem de çocuk ve gençlerin sağlığına iyi bir katkı sağlamasını dileyen Kaya, “‘Birlikte Güçlenmek’ teması iki önemli alt başlıklarıyla gündemde olacak. Bunlardan birincisi okullarda sıklıkla rastladığımız akran zorbalığı olacak. Bunu tartışıp, çözüm önerilerini konuşacağız. Diğer konu da dijitalleşme ve yapay zekanın eğitime olan yansımaları konuşulacak. 20’ye yakın da atölye çalışmaları olacak. Bizim üniversite olarak kapımız her zaman Milli Eğitim camiasına açık. Öğretmenlerimizin eğitimine katkıda bulunmak bizim için çok önemli çünkü üniversitemizin arkasında 60 yıllık bilgi birikimi ve deneyimi var. Kapımız her zaman eğitim camiasına açık. Zirveye 700-800 civarındaki rehber arkadaşımız katılacak” dedi.

‘AMACIMIZ ZORBALIĞIN ÖNLENMESİ VE ÇOCUKLARIN BUNDAN EN AZ ŞEKİLDE ZARAR GÖRMELERİNİ SAĞLAMAK’

Okullarda çocukların birbirine zorbalıklarına, incitici davranışlarına sıkça rastladıklarını vurgulayan Prof. Dr. Kaya, “1990’lı yıllardan beri bu konu gündemde. Belki bizim okullarımızda belki yeni yeni fark ediyoruz. Bunu önemli bir eğitimsel sorun olarak ele alıyoruz. Rehber öğretmenlerimiz, yöneticilerimiz elbette bunları önemli bir gündem maddesi olarak ele alıyor. Zorbalığa maruz kalan çocuklar çok riskli ve yaralayıcı durumda olabiliyor, bunun üzerinden gelmemiz gerekir. Bu yüzden zirvedeki ana başlıklardan birisi de bu olacak. Zorbalığın önlenmesi ve çocukların bundan en az şekilde zarar görmelerini sağlamak. Rehber öğretmenlerle ilgili bize düşen onların mesleki performansları ve pedagojik performansları konusundaki becerilerini geliştirmek ve güçlendirmektir. Öğrencilere en çok dokunan öğretmenler rehber öğretmenlerdir. Dolayısıyla ruh sağlığı bizim için önemli. Sağlıklı bir gelecek, sağlıklı bir toplum için rehber öğretmenler vazgeçilmezdir” diye konuştu.

‘ÖĞRETMENLERİMİZ REHBERLİK SERVİSİYLE İLETİŞİM HALİNDE OLURSA ÇOK DAHA FAZLA YOL KATEDEBİLİRİZ’

Son yıllarda akran zorbalığı çok gündemde olduğu için akran zorbalığına bütüncül bakış paneli eklediklerini belirten Uzman Psikolojik Danışman Betül Coşkun, “Farklı alanlarda, eğitim ortamı, psikiyatri servisine yansıması, akran dayanışması ile bu sorunlar nasıl çözülebilir veya terapi odasında akran zorbalığı nasıl çözülebilir bugün bu konuları ele alacağız. Okullarda öğrenciler bu konularda rehber öğretmenlere yönlendiriliyor. Biz de onları güçlendirmek adına çeşitli eğitimler düzenliyoruz. Belki akran arabuluculuk programları işe yarayabilir. Çeşitli rehberlik eğitimleri işe yarayabilir. Öğretmenlerimiz rehberlik servisiyle iletişim halinde olursa çok daha fazla yol kat edebileceğimizi düşünüyorum” dedi.

‘DEPREMLE BİRLİKTE REHBER ÖĞRETMENLERİN ÖNEMİ DAHA DA ARTTI’

Rehber öğretmenlerin psikolojik sağlamlığı geliştirme noktasında çok önemli bir rolü olduğunu vurgulayan Coşkun, “Geçtiğimiz sene de büyük bir deprem yaşadık aslında bununla birlikte önemi daha da arttı. Bu bağlamda da kayıp ve yas ile ilgili bir sempozyum yapmıştık. Şimdi de o konuyu biraz daha güçlendirmek ve meslektaşlarımızı güçlendirmek adına ‘Birlikte Güçlenmek’ temalı bir zirve planladık. Kurumların elleri ne kadar güçlü olursa öğretmene veliye ve öğrenciye dokunabilirler diye düşünüyorum. İyi çalışan bir rehberlik servisinin olduğu okulda davranış sorunları da azalıyor, öğretmenler arasındaki iletişim problemleri de azalıyor. Ayrıca velilerle ilgili olan problemler de azalıyor. Rehber öğretmenlerin bu anlamda çok önemli bir ayak olduğunu düşünüyorum” ifadelerini kullandı.

Zirve kapsamında İstanbul Öğretmen Atölyeleri ve Rehberlik Atölyelerinin de katkılarıyla PDR uzmanlarına özel atölye çalışmaları da düzenlendi. Sınav kaygısı, sanat terapisi, okullarda danışmanlık tedbiri uygulamaları, psikolojik danışmada kullanılan teknikler, yaratıcı düşünce, psikodramada iletişim ve çatışma çözümleme başta olmak üzere alanında uzman 20 ismin düzenlediği atölye çalışması zirve katılımcılarına açıldı.