"Elektrikli bisikletlerin dünyayı değiştirebileceğine olan inancımız ile yola çıktık"
İzmir'de 'Kapsayıcı ve Erişilebilir Kentsel Mobilite" temasıyla düzenlenen, 'Connect4Mobility' etkinliğinde Paylaşımlı Elektrikli Bisiklet operatörü Tripy de yer aldı. Bisikletli ulaşımın daha etkin bir ulaşım aracı olma amacını taşıdığını dile getiren Tripy Genel Müdürü Ali Onuralp Ünal, "MİA Teknoloji şirketi ile elektrikli bisikletlerin dünyayı değiştirebileceğine olan inancımızla bu yola çıktık" dedi.
Avrupa İnovasyon ve Teknoloji Enstitüsü'nün alt oluşumlarından olan EIT Urban Mobility tarafından desteklenen Fark Labs Koordinatörlüğü'nde ve Sabancı Üniversitesi ortaklığında yürütülen EIT Urban Mobility RIS Hub Türkiye kapsamında, 'Connect4Mobility' Etkinliğinin 4'üncüsü ilk defa İzmir'de, İzQ İnovasyon Merkezi'nde gerçekleştirildi. Bu yıl "Kapsayıcı ve Erişilebilir Kentsel Mobilite" temasıyla düzenlenen etkinliğe katılan Elektrikli Bisiklet markası 'Tripy' etkinlikte yerini aldı. Bisikletli ulaşımın daha etkin bir ulaşım aracı olarak konumlandırılması gerektiğini aktaran Tripy Genel Müdürü Ali Onuralp Ünal, “Tripy, bir buçuk yıl önce kurulan araç paylaşım platformudur. Çok genç bir şirket. Tripy, eğitimlerini Amerika ve Kanada'da tamamlamış bir grup ve hayalleri aynı olan MİA Teknoloji'nin birleşmesiyle sektör yolculuğuna başladı. Tripy, 1,5 yılda Türkiye'nin en hızlı büyüyen ve kontrolü büyüyen mobility şirketi haline geldi. Tripy, Türkiye'nin birçok yerinde görebileceğiniz filolarına sahip. MİA Teknoloji, Tripy'nin en büyük yatırımcısı ve Borsa İstanbul'da, BİST50'den işlem gören Türkiye'nin en büyük teknoloji şirketlerinden biri. MİA Teknoloji şirketiyle elektrikli bisikletlerin dünyayı değiştirebileceğine olan inancımız olduğu için bu yola çıktık" dedi.
'İNSANLARIN ULAŞIMA FARKLI BİR BAKIŞ AÇISIYLA BAKMASINI SAĞLIYORUZ'
Tripy olarak, ana faaliyetleri olan elektrikli bisiklet işletmenin yanı sıra elektrikli araçlara iyi ve hızlı şarj konusunda yatırımlarına devam ettiklerini belirten Ünal, “Türkiye'nin 50'den fazla noktasında hızlı ve yavaş elektrikli araç şarj istasyonlarımızı konumlandırmış durumdayız. Elektrikli bisiklet ana faaliyet alanımız olarak da Sakarya, Eskişehir, Bursa ve İzmir'in belediyeleri ile birlikte çalışarak 10 yıllık sözleşmelerle o şehrin elektrikli bisiklet altyapısını kuruyoruz. İzmir'de ve Eskişehir'de binlerce bisikletimiz sahada ve her sokakta iki üç tane Tripy' görebilirsiniz. Bu sayede insanların ulaşıma farklı bir bakış açısıyla bakmasını sağlıyoruz" diye konuştu.
'KENTLERDEKİ ARABA ALGISI KIRILMALI'
Kent ve şehirlerdeki yaşayanların, araba algısının biraz kırılması gerektiğine dikkati çeken Ünal, şöyle devam etti:
"Bizim şehirlerimiz araba merkezli tasarlanmış yerler. Türkiye hatta dünyada insanı öncelemeyen kentlerdeki, birçok kamusal alanın arabalara tahsis edilmesine yönelik olan algıyla mücadele ediyoruz. Arabanın kentteki hakkının, insanın kentteki hakkından daha önde olduğunu biliyoruz. Çünkü karşıdan karşıya geçeceğimiz zaman eğer bir araba bize yol veriyorsa biz arabaya teşekkür ediyoruz. Olmaması gereken bir şey. Araba yolu bizim kamusal alanımız. Biz arabaya yol verdiğimiz zaman o bize teşekkür etmiyor. Buradaki önceliği aslında zihnimizde biraz değiştirmemiz gerektiğini anlatmak istiyorum. Şehirlerimiz de artık bisiklet altyapıları da yapılmaya başlanıyor. Ancak şu anda bisikletlilerin hayatı taksilerin ve dolmuş şoförlerin iyi niyetine bağlı. Gelecekte yaşanacağını düşündüğümüz ve umduğumuz bir kentin en büyük simgesi bisiklettir diyoruz."
'ELEKTRİKLİ BİSİKLETLERİN DÜNYAYI DEĞİŞTİRECEĞİNE İNANIYORUZ'
Tripy'deki operatörlerden elde edilen rakamları paylaşan Ünal, “Eskişehir'de, Tripy ulaşıma bir alternatif olarak var. Eskişehir'deki trafik sıkışıklığının en fazla olduğu saat 17.00-19.00 arasında trafik sıkışıklığını yüzde 4,4 azaltıyor. Aynı zamanda Eskişehir'de yine kamu sağlık harcamalarında bir yılda yaklaşık 1 milyon dolarlık kamu tasarrufu sağlıyor. Tüm bunlar bisikletin faydalarının bir kısmı. İstanbul'daki trafik sıkışıklığının kente maliyeti yıllık 20 milyar TL, bisiklet ile trafik sıkışıklığı yıllık yüzde 4,4 değil yüzde 1 dahi azaltılırsa, kamu tasarrufu 100 milyon TL yapıyor. Hollanda 2020 pandemi ertesinde 595 milyon euroluk bisiklet altyapısı yapacağını duyurdu ve yaptı. Böylece kamu sağlık harcamalarından 19 milyar euroluk tasarruf sağladı. Elektrikli bisikletin bir kenti değiştireceğini daha fazla nasıl anlatabilir? Elektrikli bisikletlerin dünyayı değiştireceğine inanıyoruz. Elektrikli araç paylaşım platformumuzla bu doğrultuda ilerleyeceğiz. Tripy'e farklı modları da ekliyor olacağız. Şehirlerimizde ulaşım algısını değiştirmek istiyoruz. Bunun için Tripy, şu an İzmir'de en büyük alternatif ulaşımlardan biri olarak kullanımında" dedi.
'İZMİR'DEKİ PAYDAŞLARI BİR ARAYA GETİREBİLMEK ÇOK GÜZEL OLDU'
Fark Labs, Arya Kadın Yatırım Platformu Kurucu Ahu Serter ise “Fark Labs ve Sabancı Üniversitesi olarak EIT Urban Mobility'nin, Avrupa Innovation Technology Institute'nün Türkiye ortağıyız. Yıllardır yaptığımız 'Connect for Mobility', Mobility için bir araya gelmek etkinliğimizin bu seneki versiyonunu İzmir'de yapmaya karar verdik ve İzmir'deki paydaşları bir araya getirebilmek çok güzel oldu. Startuplar, belediyeler, gençler ve bu konuyla ilgili herkes bu etkinliğin bir parçası olabilir. Bugün Connect for Mobility etkinliğinde çok güzel paneller ve konuşmacılar var. Katılımcılar ile tanışıp, birlikte nasıl ortak hayaller yaratabiliriz diye konuştuğumuz bir etkinlik oldu" dedi.
'ELEKTRİKLİ BİSİKLETLER ŞEHİRLERİ NEFES ALDIRACAK'
Serter şu sözlere yer verdi:
"Tripy, Fark Labs ailemize yeni katıldı. Fark Labs, hayali, büyüme potansiyeli olan ve başarılı şirketlere bir nevi co-pilotluk yapıyor. Bu firmaları daha fazla nasıl ölçeklendirebiliriz, hikâyelerini anlatmaları nasıl yardımcı olabiliriz ve globale alanlara nasıl taşıyabiliriz diye yanlarında oluyoruz. Tripy'de bu firmalarımızdan biri. Elektrikli bisikletle çok önemli bir şey. Şehirleri nefes aldıracak, insanların obezite sorunlarını azaltacak ve karbon ayak izimizi azaltmada çok faydalı olacak bir aksiyon. Ama bunu elektrikli bisikletle yapmaya başladığımız zaman ölçeklenme çok daha fazla olacak. Bu yüzden biz de Tripy'le olmaktan çok heyecanlıyız. Bu konuda İzmir'de bizim için önemli bir üst konumunda. İzmir ile başlayacağız ama bisikletle ulaşımı paylaşmak isteyen tüm belediyeleriyle, tüm bina ve yer sahipleriyle beraber Tripy'i geliştirmek istiyoruz. Ama sadece Türkiye'de kalmak istemiyoruz. Bir sonraki adım da Avrupa ve Amerika olacak."